Meditatie, psychose en aandachtTherapie 

Meditatie en psychose, welke meditatie-vorm is het beste?

Mediteren is bezig zijn met aandacht. Wat je met je aandacht doet verschilt per meditatie-vorm. Sommige vormen concentreren zich op een object buiten zichzelf, anderen op een geluid of mantra, weer anderen op een bepaald deel van het lichaam of het gehele lichaam. Je kunt je ook helemaal nergens op concentreren. Hier  vind je meer mindfulness oefeningen die hier over gaan en hier kun je je inschrijven voor onze online cursus mindfulness

Meditatie, psychose en aandacht

Veel meditatie vormen hebben de aandacht dus niet in het lichaam gericht of slechts in een deel van het lichaam. Het maakt niet zo veel verschil met betrekking tot het krijgen van een psychose waar de aandacht in deze niet lichaamsgerichte meditatie vormen op gericht is, ze zijn bijna allemaal even schadelijk. Dit komt doordat lichaam en geest samen één systeem vormen en elkaar nodig hebben om goed te functioneren. Als je beter leert voelen zul je uiteindelijk je energie lichaam kunnen voelen. Je kunt dan zelf aan den lijve, tijdens en na de meditatie, voelen dat de energie niet volledig doorstroomt als je het gehele lichaam geen aandacht geeft. De energie stroomt van boven door naar beneden en als het goed is door de tenen de aarde in. Wij laten dus letterlijk los naar de aarde. Als je niet loslaat zul je hierbij lichaamsdelen verkrampen, waardoor de energie niet naar de aarde door kan stromen. Onderstaande oefening kan helpen om zelf deze energie te leren voelen.

In het ergste geval kan de energie rond het staartbeen in de war raken, dan spreken we van kundalini problemen. Neem bij deze klachten altijd contact op met iemand die hier vaker mee in aanraking is geweest.

Related posts

Leave a Comment