Geen categorie 

De kracht van meditatie bij chronische stress

We ervaren allemaal wel eens stress en dat is maar goed ook. Door een gezonde dosis stress functioneren we optimaal en raken we gemotiveerd om dingen te doen. Maar net als bij veel andere zaken is een overschot aan stress niet goed voor ons. Te veel stress is ongezond en steeds vaker is dit bij veel mensen het geval. In onze huidige Westerse samenleving zijn we continue druk bezig. Van de ene activiteit gaan we over naar de volgende. Tijdens het verplaatsen eten we al, tijdens het eten zijn we al aan het nadenken over het volgende puntje op onze to-do-list en vervolgens denken we voor dat de zon onder is al na over morgen en volgende week. Alleen ’s nachts pakken we rust, als we al tijd nemen om voldoende te slapen en ’s nachts niet wakker worden en gaan piekeren.

Kortom, we hebben het allemaal maar hartstikke druk. Al die bezigheden zorgen ervoor dat we continue gefocust moeten zijn en snel van focus moeten switchen. We geven 120% aan energie uit en de stress die daarbij vrij komt wordt ons soms te veel.

Werkt dit nu echt efficiënt op de lange termijn? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat we tegen al die stress kunnen? Al eeuwenlang zijn er meerdere manieren bekend om met stress om te gaan: mediteren. Nee, het is niet alleen een Oosterse, spirituele manier om tot in Nirvana terecht te komen. Het is een verzameling van technieken, die tegenwoordig door veel wetenschappelijke onderbouwing gefundeerd zijn, om te zorgen dat je tot rust komt in een hyperactieve omgeving. Mediteren is er in verschillende vormen en maten. Mediteren kan je helpen beter te leren focussen op één taak; het kan je helpen om stress te verminderen; en het kan je helpen om te genieten van de kleine dingen in het leven.

Related posts

Leave a Comment